Zaznacz stronę

Blog Kancelarii Adwokackiej Smok i Partnerzy

Jak odwołać się od decyzji administracyjnej?

utworzone przez | 27.07.2024 | blog, Ciekawostki, Prawo cywilne

Większość spraw administracyjnych rozstrzygana jest w formie decyzji administracyjnej. Problem pojawia się, gdy wydana przez organ decyzja jest dla strony niezadawalająca. Prawo administracyjne pozwala stronie na złożenie odwołania. Poniżej przedstawiamy jak zrobić to w praktyce.

Spis treści:

  1. Czym jest odwołanie od decyzji administracyjnej?
  2. Kto może wnieść odwołanie od decyzji administracyjnej?
  3. Do kogo wnieść odwołanie od decyzji administracyjnej?
  4. Jak napisać odwołanie od decyzji administracyjnej?
  5. Czy odwołanie od decyzji administracyjnej musi sporządzić adwokat?
  6. Termin do wniesienia odwołania od decyzji administracyjnej
  7. Ile trwa rozpoznanie odwołania od decyzji administracyjnej?
  8. Czy można się ponownie odwołać?
  9. Jak Kancelaria Prawna Smok może pomóc w odwołaniu od decyzji administracyjnej?

 

  1. Czym jest odwołanie od decyzji administracyjnej?

Odwołanie od decyzji administracyjnej to środek odwoławczy przewidziany w prawie administracyjnym. Polega ono na skierowaniu sprawy do organu wyższego rzędu, który weryfikuje czy wydane rozstrzygniecie pozostaje w zgodzie z prawem. Odwołać można się niemal od każdej decyzji wydanej w toku postępowania administracyjnego. Ustawodawca przewidział w tym zakresie pewne wyjątki – w niektórych przypadkach (zwłaszcza gdy brak jest organu nadrzędnego) złożenie odwołania nie jest możliwe. Nie oznacza to jednak, że stronie nie przysługuje prawo żądania skontrolowania decyzji.

W tych szczególnych przypadkach stronie przysługuje środek odwoławczy w postaci wniosku o ponowne rozpoznanie sprawy. Jak sama nazwa wskazuje, różni się on od odwołania tym, że organem kontrolującym rozstrzygnięcie jest ten sam organ, który je wydał. Informacja o tym czy należy skorzystać z odwołania czy z wniosku o ponowne rozpoznanie sprawy znajduje się w pouczeniu zawartym na końcu decyzji. Jeżeli z jakichś względów adresat decyzji takiego pouczenia nie otrzymał a nie jest pewien w jaki sposób postąpić, powinien skorzystać z porady wyspecjalizowanej kancelarii prawnej.

  1. Kto może wnieść odwołanie od decyzji administracyjnej?

Odwołanie od decyzji administracyjnej przysługuje przede wszystkim stronie postępowania tj. adresatowi decyzji oraz uczestnikom postepowania czyli osobom, na których prawa lub obowiązki decyzja bezpośrednio wpływa. Poza nimi prawo administracyjne pozwala na wniesienie odwołania tzw. podmiotom na prawach strony. Do tego grona zalicza się osoby, które mogą być zainteresowane rozstrzygnięciem, mimo tym, że ich prawa i obowiązki nie zostają bezpośrednio dotknięte. Do tej grupy zalicza się przede wszystkim organizacje społeczne, prokuratora oraz Rzecznika Praw Obywatelskich.

  1. Do kogo wnieść odwołanie od decyzji administracyjnej?

Organem właściwym do rozpoznania odwołania od decyzji administracyjnej jest organ nadrzędny nad tym, który decyzję wydał. Podstawowe zasady w tym zakresie wynikają z art. 17 kodeksu postępowania administracyjnego. Zgodnie z ogólnymi zasadami:

– odwołanie od decyzji wójta, burmistrza lub prezydenta miasta rozpoznaje samorządowe kolegium odwoławcze
– odwołanie od decyzji wojewody rozpoznaje właściwy przedmiotowo minister
– odwołanie od decyzji innych organów administracji publicznej rozpoznają odpowiednie organy nadrzędne lub ministrowie a w razie ich braku, organy państwowe sprawujące nadzór nad działalnością tych organów.

Od strony praktycznej należy pamiętać, że odwołanie wnoszone jest za pośrednictwem organu, który wydał decyzję. Mówiąc wprost: odwołanie należy przesłać na adres organu pierwszej instancji, mimo że jako adresata odwołania wskazujemy organ nadrzędny.

  1. Jak napisać odwołanie od decyzji administracyjnej?

Każde odwołanie od decyzji administracyjnej musi zawierać:

– oznaczenie osoby składającej odwołanie
– adres do korespondencji
– wskazanie czego autor odwołania żąda
– podpis wnoszącego pismo.

W praktyce wystarczy zatem aby skarżący wskazał, iż jest niezadowolony z wydanego w sprawie rozstrzygnięcia i domaga się ponownego zbadania problemu przez organ nadrzędny.

  1. Czy odwołanie od decyzji administracyjnej musi sporządzić adwokat?

Nie. Prawo administracyjne nie przewiduje tzw. przymusu radcowsko-adwokackiego, co oznacza że odwołanie od decyzji administracyjnej może napisać i złożyć sama strona postępowania. Pytaniem, które należałoby jednak zadać brzmi: czy strona powinna sama takie odwołanie sporządzić czy raczej warto skorzystać z pomocy radcy prawnego?

Odpowiedź na tak postawione pytanie zależy od wielu czynników, jak chociażby stopnia skomplikowania sprawy, znajomości prawa przez stronę czy też umiejętności sporządzania pism procesowych. Im stan faktyczny i prawny jest bardziej skomplikowany tym mocniej zalecamy skorzystania z pomocy kancelarii prawnej. Z naszego doświadczenia wynika jednak, że nawet teoretycznie proste sprawy mogą nastręczyć licznych wątpliwości. Z tego też względu przed wniesieniem odwołania do zachęcamy przynajmniej do zasięgnięcia porady prawnej adwokata lub radcy prawnej specjalizującego się w prawie administracyjnym.

  1. Termin do wniesienia odwołania od decyzji administracyjnej

Zgodnie z ogólną zasadą prawa administracyjnego, termin do wniesienia odwołania wynosi 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie. Obliczając wskazany termin nie bierze się pod uwagę dnia, w którym nastąpiło doręczenie (tzw. dzień 0). W szczególnych przypadkach termin do zaskarżenia decyzji może ulec zmianie na podstawie przepisów szczegółowych. Informacja o właściwym terminie powinna zostać zawarta w pouczeniu pod decyzją.

Odwołanie wniesione po terminie będzie nieskuteczne. Jeżeli jednak, do uchybienia terminowi nie doszło z winy skarżącego, może się on starać o przywrócenie terminu do wniesienia odwołania. Wniosek o przywrócenie terminu należy wnieść wraz z samym odwołaniem.

  1. Ile trwa rozpoznanie odwołania od decyzji administracyjnej?

Kodeks postępowania administracyjnego przewiduje, że załatwienie sprawy w postepowaniu odwoławczym nie powinno zająć organowi dłużej niż jeden miesiąc. Niestety, wskazany termin jest tzw. instrukcyjnym – organ nie poniesie właściwie żadnych konsekwencji za jego uchybienie pod warunkiem, że przed upływem terminu poinformuje stronę o braku możliwości zakończenia sprawy w terminie i wskaże nowy szacunkowy termin. Opisana procedura może być powtarzana wielokrotnie.

  1. Czy można się ponownie odwołać?

Jedną z podstawowych zasad prawa administracyjnego jest dwuinstancyjność postępowania. Oznacza ona, że strona ma prawo, aby jej sprawa była rozpoznana przez dwa organy: pierwszej i drugiej instancji. Decyzja wydana przez organ drugiej instancji po wniesieniu odwołania przez skarżącego jest ostateczna i nie przysługuje od niej odwołanie. Nie oznacza to jednak, że strona niezadowolona z takiego rozstrzygnięcia sprawy nie posiada żadnych środków odwoławczych.

Od ostatecznej decyzji administracyjnej przysługuje stronie prawo wniesienia skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Wniesienie takiej skargi rozpoczyna etap sądowo-administracyjny, który także jest dwuinstancyjny – od wyroku wojewódzkiego sądu administracyjnego przysługuje bowiem jeszcze skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Dopiero w zakresie tej ostatniej, prawo administracyjne przewiduje obowiązek reprezentacji strony przez adwokata lub radcę prawnego.

  1. Jak Kancelaria Prawna Smok może pomóc w odwołaniu od decyzji administracyjnej?

Kancelaria Prawna Smok to zespół adwokatów i radców prawnych posiadających doświadczenie w reprezentacji skarżących w administracyjnych postępowaniach odwoławczych. Jeżeli nie jesteś zadowolony z rozstrzygnięcia wydanego przez organ administracyjny i potrzebujesz wytycznych dla dalszego działania – nasi specjaliści udzielą wsparcia podczas porady prawnej. W bardziej skomplikowanych sprawach, nasza kancelaria może sporządzić odwołanie w imieniu strony, a następnie reprezentować ją w toku postepowania odwoławczego. W przypadku negatywnego rozstrzygnięcia sprawy przez organ odwoławczy, ostateczną decyzję zaskarżymy natomiast do sądu administracyjnego, gdzie nasi specjaliści będą walczyć o Twoje racje.

Translate »